Hier vindt u handige informatie voor de leerkracht

Algemeen:

Betreft: webquest 

Groep: vanaf groep 6 t/m groep 8

Vakgebieden: godsdienst, ICT en beeldende vorming

Benodigdheden: laptops/computers/tablets, werkblad met vragen, schrijfmateriaal. 

 

Lesdoelen: 

Je kan deze opdrachten op één dag  laten uitvoeren en samenvoegen tot één les. Ik heb er echter voor gekozen om de drie opdrachten te verspreiden over drie dagen. Het zijn redelijk grote opdrachten en zo kunnen de leerlingen zich per opdracht beter richten op de religie van dat moment.

Bij de 1e opdracht zijn de lesdoelen:

- De leerlingen kunnen goed samenwerken en taken verdelen

- De leerlingen kunnen in groepsverband een korte presentatie vormgeven en uitvoeren

- De leerlingen weten aan het einde van de les wat Christenen doen bij de geboorte van een baby, wat er allemaal te vinden is in een kerk, ze kennen de tien geboden uit de Bijbel en ze weten wat er gevierd wordt met Pasen en Kerst. 

 

Bij de 2e opdracht zijn de lesdoelen: 

- De leerlingen kunnen goed samenwerken en taken verdelen

- De leerlingen kunnen gericht informatie opzoeken

- De leerlingen kunnen verschillende feestdagen en symbolen uit het Jodendom te verwerken in een mooi memoryspel

 

Bij de 3e opdracht zijn de lesdoelen: 

- De leerlingen kunnen met behulp van kijk- en luistervragen gericht naar filmpjes te kijken

- De leerlingen kunnen zelfstandig vragen over de Islam beantwoorden

 

Deze lesactiviteiten sluiten aan bij kerndoel 37 en 38 op www.tule.slo.nl 

Kerndoel 37 luidt als volgt:

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor
algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 38 luidt:

De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen
die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

 

Werkblad: 

Onderaan deze pagina kan je het bestand vinden met de vragen die de leerlingen nodig hebben bij opdracht 3. 

 

Afsluitende quiz:

Na de laatste opdracht ga je met de klas een afsluitende quiz doen. Hierbij komen alle drie de religies aan bod en gaan we testen hoeveel de kinderen hebben geleerd en nog hebben onthouden. Verdeel de klas in 3 vakken, een A vak, een B vak en een C vak. Stel steeds een vraag aan de leerlingen en geef drie opties. De kinderen lopen naar het vak waarvan zij denken dat dat het goede antwoord is. 

Onderaan deze pagina kan je het bestand vinden met de quiz vragen. 

 

Levensbeschouwelijke vaardigheden

De leerlingen in groep 6 zitten in fase 2 (groep 4-6), deze fase staat ook wel bekend als mytisch-letterlijk.

Tijdens deze activiteiten wordt er gewerkt aan verschillende basisvaardigheden:

- kennis maken met elementen uit andere tradities

- in evenwicht met realisme, symboliek in verhalen

- kleine verantwoordelijkheden hebben in een groep

- ruimte hebben voor andere meningen

 

werkblad webquest
Word – 13,6 KB 50 downloads
Quiz over rituelen
Word – 15,7 KB 46 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb