Opdracht 1, het Christendom:
Voor deze opdracht wordt de klas verdeeld in vijf groepjes. Ieder groepje krijgt een nummer. Je nummer bepaald welke opdracht je nu gaat uitvoeren.
Met je groepje krijg je 15 minuten om informatie op te zoeken over jouw vraag. Na die 15 minuten moet je een korte presentatie van 2 minuten kunnen geven over jouw onderwerp. Deel je tijd dus goed in en verdeel de taken. Zorg dat iedereen evenveel doet. In die 15 minuten maak je ook een woordweb, op een a4-tje, die je kan gebruiken bij de presentatie. Rechts van deze tekst zie je een voorbeeld van een leeg woordweb, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om een woordweb te maken. Maak er wat moois van, succes!
Tip: onder het kopje informatiebronnen kan je websites vinden met informatie over jouw onderwerp.
Groepje 1 zoekt informatie op over wat Christenen doen bij de geboorte van een baby.
Groepje 2 zoekt informatie op over wat er kenmerkend is voor de kerk.
Groepje 3 zoekt informatie op over de 10 geboden uit de bijbel.
Groepje 4 zoekt informatie op over Pasen en wat de Christenen dan doen en wat ze vieren met Pasen.
Groepje 5 zoekt informatie op over wat Christenen vieren met kerst en wat ze dan doen.
Opdracht 2, het Jodendom:
Bij deze opdracht werk je in tweetallen.
Je gaat zelf een memoryspel maken, maar niet met twee dezelfde plaatjes. Je maakt een memory van woorden en voorwerpen die bij elkaar horen. Je hebt bijvoorbeeld een kaartje met het woordje Joodse kandelaar erop en op een ander kaartje een korte uitleg en/of omschrijving van de Joodse kandelaar. Als je dus het kaartje met Joodse kandelaar omdraait en het kaartje met de tekst die erbij hoort dan heb je memory. Maakt minimaal 6 setjes. Je memoryspel heeft dan dus in totaal 12 kaartjes. Maak ook gebruik van kleurtjes, zodat andere die er nog niks van weten ook kunnen zien of ze het goed hebben.
Tip: onder het kopje informatiebronnen kan je websites vinden met informatie die je kan gebruiken.
Je hebt ongeveer een half uur de tijd. Als je binnen de tijd klaar bent kan je bij de leerkracht een tekening halen van een synagoge die je dan mag gaan inkleuren.
Doe je best ! De beste memory wordt geplastificeerd en gebruikt in de klas.
Voorbeeld:
kaartje 1: Joodse kandelaar.
kaartje 2 : Wordt ook wel Menora genoemd, heeft zeven armen en staat voor het licht dat het Joodse volk van Israël zou brengen
Kaartje 1: Jom Kippoer
Kaartje 2: Wordt ook wel de grote verzoendag genoemd. De Joden vragen deze dag vergeving voor de fouten die ze hebben gemaakt. Ze vasten, ze bidden heel veel en mediteren soms ook.


Opdracht 3, de Islam:
Deze opdracht doe je alleen. Je gaat naar drie filmpjes kijken en beantwoord daarna wat vragen.
Je krijgt van de leerkracht een blad met de vragen erop.
Lever dit blad weer in bij de leerkracht als je alle vragen hebt beantwoord.
Het eerste filmpje gaat over bidden in de Moskee
Klik op de blauwe knop rechts om het filmpje te starten.
1. Wat wassen de twee meiden allemaal?
2. Hoe vaak wassen ze alles?
3. Wat moet je uit doen voor je de zaal in loopt?
4. Mogen mannen en vrouwen in dezelfde ruimte bidden?
Het tweede filmpje gaat over de Ramadan.
Klik op de blauwe knop rechts om het filmpje te starten.
1. Wat mogen Moslims niet tijdens de Ramadan?
2. Hoelang duurt de Ramadan?
3. Wanneer mogen de Moslims eten en drinken tijdens de Ramadan?
4. Aan wie denken de Moslims extra veel tijdens de Ramadan?
Het derde filmpje gaat over de Koran
Klik op de blauwe knop rechts om het filmpje te starten.
1. Wat is de Koran?
2. In welke taal is de Koran geschreven?
3. Wat betekend het woord Koran?
4. Hoe vaak lezen de Moslims in de Koran?
5. Aan welke profeet is het verhaal van de Koran gegeven?
Maak jouw eigen website met JouwWeb